“Ermenek ilçesi, Yukarı Çağlar köyünde arazisi içinde bulunan Roma Kralı Zenon tarafından 476 yılında yaptırılan Keben Yolu kaya düşmesi sonucu kapandı.
Yukarı Çağlar yaylasına ulaşmak için 2008 yılına kadar tek yaylaya çıkış yolu olan bu yol, Zenon, İstanbul’dan kaçarken beraberinde devletin hazinesi gelmiş. Zenon önce doğduğu köy olan Zenonopolis’te (İznebol ) gelmiş, ancak etrafı surlarla çevrili, içinde yerel kralın yaşadığı bir saray, en önemlisi kentin kuzeyinde kalesi bulunan tam korunaklı Sbide kentine 476 yılında gelerek 21 ay burada yaşamış. Kaldığı süre içinde Sbide Kentini çeşitli yatırımlarla yaşanılır bir kent haline getirmiş. Yüz yıla yakın zamandır susuzluk çeken kentin susuzluğunu gidermek için kaya üzerine Çobansuyu Sarnıcını oydurmuş, önce baharda coşan Aldere’den buraya su getirtmiş. Bu yeterli olmadığından akabinde bir mühendislik harikası olan 5 km uzunluğundaki antik su tünelini (Sıra Delikler) deldirmiştir. Sbide merkezinde kentte kurşun borularla su şebekesi ve kanalizasyon sistemini kurdurmuş.
Asıl önemli olan ise Sbide’nin yayla topraklarından yararlanması için 476 yılında Keben Yolunu yaptırmıştır. Bu yol 476 yılından 2008 yılına kadar kullanışmıştır. Şimdi ise kış şartlarından kaynaklanan olumsuzluk sonucunda bu yol kapanmıştır.”[1]
Resimler [2]
Emekli Öğretmen Durmuş Ali Özbek, yayına hazırladığı “İLK KALE” adlı kitabında bu yol için şunları yazmıştır:
“YAYLA YOLU
Yukarı Çağlar Köyünün yaylası; Sorkun Yaylası veya İzvit Yaylası olarak bilinir. Yayla arazisi karşı yaka köylerinin “İzvit Kaşı” olarak adlandırdıkları Keben Kayasından yukardaki sahadır.
Yaylaya yayan veya hayvanlarla çıkabilmek için kimler tarafından yapıldığı bilinmeyen, ancak Zenon tarafından Sbide’ye yaptığı yatırımlarla ilişkili olduğu, büyük bir ihtimaldir. Çünkü Zenon, doğup büyüdüğü Zenonopolis bugünkü Büyük Karapınar Köyünün yayla yolları için harcamalar yaptığı o dönemde Sbide’de 21 ay yaşayan Zenon’un, Sbide yayla yolunu da yaptırdığı büyük bir ihtimaldir.
Yayla yolu da çok önemli bir mühendislik bilgisi ile gerçekleştirilmiştir. Sarp kayalıklar arasına yapılan duvarlar ve zemine döşenen döşeme taşları, yolu destekleyen ağaç bariyerler kullanılarak yapılmış olan yol, Milattan Öncesinden son on yıla kadar kullanılmıştır.
Günümüzde hayvanla yük taşımacılığı bittiği ve yeni bir güzergâhtan yol açıldığı için Keben yolu kullanılmaz olmuştur. Hatta imece ile her yıl bakımı yapılan bu yola artık bakım da yapılmaz olmuştur. Yolun bakımsız kalışını fırsat bilen bazı insanlar yol kenarlarındaki ağaç bariyerler tek tek yerlerinden söküp yok etmişler.
ANITSAL YÜRÜYÜŞ PARKURU
Her ne kadar yayla yolu kullanılmasa da, yüzyıllar boyunca insanlara ve diğer canlılara hizmet vermiş olduğu dikkate alınarak anıtsal bir yapı olarak korunmalıdır. Hatta bu yapının özel bir parkur yapılarak kullanılması da mümkündür. Bunun için Ermenek İlçesindeki kültür ve spor ile ilgili tüm birimleri bir proje oluşturarak dağcılık ve spora yönelik harika etkinlikler gerçekleştirilebilir, eşine ender rastlanan doğa fotoğrafçılığı doğal stüdyosuna dönüştürülebilir. Bu parkura, dağcılar, sporcular, fotoğrafçılar yönlendirilerek adından söz ettirecek etkinliklere imza atılabilir. Yapılacak tek masraf ise hurda da olsa yirmi, otuz tane demir bariyerdir. Böyle bir çalışmanın gerçekleştirilmesi ile anıtsal bir parkura sahip olunabilir. “[4]
Durmuş Ali ÖZBEK
[1] Haber: Durmuş Ali ÖZBEK
[2] Fotoğraflar: Ulvi ÖZTÜRK arşivinden alınmıştır.
[3] Fotoğraf: Ali AKTÜRK arşivinden alınmıştır.
[4] Durmuş Ali ÖZBEK, "İLK KALE" adlı kitabının sayfa 80,81,82,83'ten alınmıştır.
[4] Durmuş Ali ÖZBEK, "İLK KALE" adlı kitabının sayfa 80,81,82,83'ten alınmıştır.
Hiç yorum yok: